Start | Om oss | Längre läger | Kortare läger | Anmälan | Kontakt

Vatten 2 »

Äventyrsläger / Gotland

Dagbok - Gotland

Nedanför dagboken kan du titta på bilderna från lägret.

Måndag 26/6
Gänget som skulle åka till Gotland hade en tidig samling på Östertälje station. Redan klockan 08.00 stod bussarna redo att ta oss till Gotland. Vi åt lunch ombord på båten, som hette Visby. Efter maten fanns det tid att utforska båten både på insidan och ute uppe på däck. Vissa tog en tupplur då det var en tidig start på dagen. När vi kom fram åkte vi direkt till Toftagården för att hämta nycklarna till våra stugor. Framme vid stugorna hade vi en kort lägersamling och sedan bäddade vi våra sängar och slog upp tälten. Middag åt vi på Toftagården och det blev ett litet kvällsdopp efter middagen. Badglädjen fanns trots mulet väder och duggregn. Vattnet var varmt, ca 21 grader. Hemma vid stugorna väntade nu en skön säng eller ett mysigt tält efter en lång, lång dag.

Tisdag 27/6
Jippi, äntligen sovmorgon ända till kl.08.00. Vissa av oss ville sova lite till, men efter att vi alla hade gnuggat sömnen ur ögonen åkte vi till en vikingaby. Där hjälpte vi till på en vikingagård. Vi fick baka bröd över öppen eld, koka te på örter, lösa runskriftsgåtor, göra lerkrukor och fina ringar. Sen fikade vi iförda Vikingakläder. Vi fick alla konstiga vikinganamn. Efter det lekte vi lite vikingalekar innan vi åt lunch, för att senare åka in till Visby för att kolla in stan. Det vart även lite shopping innan vi åkte till Toftagården för middag. Efter bratwurst och potatis var det skönt att åka hem och krypa ner i sin säng.

Onsdag 28/6
I dag hade vi sovmorgon och efter det var vi redo för en heldag på stranden. Framme vid Toftastrand gjorde vi allt och inget, bada, leka, slappa sola om vartannat. Det var en riktigt skön dag vi hade tillsammans. Till lunch serverades korv med bröd, som även måsarna tyckte om. På kvällen åkte vi till Visby för att kolla på speedwaymatch mellan Bysarna och Eldarna, där Bysarna, hemmalaget från Gotland vann. In trötta i bussarna o hem för att sova, några bytte sängplatser och hamnade i tält istället. Sov gott.

Torsdag 29/6
Denna morgon var det sångstund ute på verandan. Vi spelade på allt vi hittade. Kastruller, stekpannor, hinkar och en gitarr. Vi tog sen bussarna till Stranden för att träffa Livräddarna. Livräddarna på Toftastrand pratade badvett med oss och vad man kan tänka på när man badar. Vi fick även testa på att kasta livboj, det var kul, fast den var lite tung. Lunch, in i bussen mot Visby och nu skulle vi åka speedway. Det tyckte många var riktigt kul, motorcykel, dammrök, solgass, det var häftigt. Under tiden hade några ledare fixat pizza som vi åt i en park utanför ringmuren. Gott. Vi passade även på att kolla in ett motionslopp som hette Vårruset innan vi åkte trötta hem till våra stugor i Tofta.

Fredag 30/6
Kära dagbok, idag besökte vi Kneipbyn. Solen sken och vi hade några underbara timmar i sagornas värd. Vi hälsade på Pippi, hoppade i hoppborgen och badade i vattenlandet. Lunch åt vi utanför Villa Villekulla. Senare på eftermiddagen fick vi även se Pippi jagas runt på taken av poliserna Kling och Klang. Kvällen avslutades med lek på ängen utanför Toftagården. Nu ska vi gå och lägga oss, god natt och sov gott.

Lördag 1/7
Hoj hoj, ny dag på lägret, och vi åkte till Lummelundagrottorna. Guiden berättade att grottan upptäcktes av några pojkar 1953 och nu är det öppet för turister så vi kunde gå in och kolla. Vi fick se stalaktiter (droppsten) bergsmjölk, och en fisk som levde i berget. Sen åkte vi till Snäck och badade innan vi åt middag som vanligt på Toftagården. Imorgon ska halva gänget till Fårö och campa, spännande. Good nigh…

Söndag 2/7
Idag delade vi in lägret i två gäng, ena gänget drog till Fårö och vi som var kvar åkte till Högklint och tittade på utsikten. Man såg hur långt som helst. När vi ändå var där passade vi på att äta korv med bröd till lunch innan vi åkte till Kneipbyns äventyrsgolf. Det var skoj fast varmt. Vi spelade inte klart alla banor utan köpte glass stället. Middag på Toftagården som vanligt innan vi avslutade dagen på stranden. Där grävde vi ner Bobbo och Torbjörn i sanden. Nu behöver vi sova för imorgon ska vi på båtutflykt, hej då.

Måndag 3/7
Sovmorgon! Det var behövligt och vissa av oss sov ända tills kl09.00. Frukost och in i bussen mot Klintehamn där vi tog en båt ut mot Lilla Karlsö. Framme träffade vi vår guide Erik som visade oss runt på ön. Vi fick se massor av olika fåglar. Silvertärna, Gråtrut, Havstrut (som kan bli 160cm mellan vingspetsarna), Lunnefåglar och en massa fler. När vi var klara på Lilla Karlsö åkte vi direkt till middagen som vi som vanligt åt på Toftagården innan vi åkte hem till stugorna. Innan vi gick och la oss var det några som passade på att åka ner till stranden för ett kvällsdopp.

Tisdag 4/7
Idag åkte vi till Fårö. På vägen stannade vi vid seriefigurgården. Där finns alla möjliga och omöjliga seriefigurer avbildade som statyer i sten, trä och gips. Vad sägs om att vi såg Björnbusarna, Fantomen, Kalle Anka och en ovanlig seriefigur som hette Atommannen? Kanske någon förälder känner till honom? Här träffade vi även den andra gruppen som var på väg hem från Fårö. Innan vi tog färjan över till Fårö tog vi ett dopp och åt grillspett, som vi grillade på stranden. På Sudersands camping stod tälten redan klara att sova i så det blev direkt i säng efter tandborstningen.

Onsdag 5/7
Morgondopp före frukost och sedan en lång dag på stranden stod på dagens schema. Det blev många dopp och vi grävde en djup grop i sanden. Middag åt vi på Carlssons Café och när alla ätit sin mat åkte vi i bussarna ut till Langhammaren och tittade på Raukar. Här klättrade vi lite och sen blev det stenkastning i vattnet. Trötta kröp vi in i tälten och somnade nästan bums.

Torsdag 6/7
Vi började dagen med att riva tälten för de skulle följa med tillbaka till stugorna. Efter en stabil frukost var vi redo för resan tillbaka till Gotland. Det blev ett snabbt stopp i Visby där vi handlade godis och chips inför kvällens disco innan vi åkte direkt till Toftastranden för att få några sista dopp där innan vi åker hem imorgon. Hemma vid stugorna blev det disco och när det var slut gick vi alla till sängs utom Anders, Cissi och Edip som fortsatte kvällen med några ledare på Munkkällaren inne i Visby.

Fredag 7/7
För att hinna med båten till fastlandet ringde väckarklockan redan klockan 06.00 denna morgon. Trötta hoppade vi in i bussarna och åkte direkt till färjelägret. Vi åt frukost på båten och sen tog de flesta en behövlig tupplur. Resan gick snabbt och lugnt då det inte blåste något på Östersjön och det gick inga vågor heller. Lunch åt vi på McDonalds och sen blev det bussvård. Allt skräp i bussarna slängdes och åkte några bussar genom automattvätten med barnen i bussen. Tur att vi stängde alla fönster. Framme på Östertälje station packade vi ut alla våra väskor och började sedan vänta på hämtningen av föräldrar, anhöriga och vänner. Tack och hej för ett kul läger. Gotland ÄR bäst!

Bilder

Klicka på miniatyrerna för större bilder

Image001.jpg Image002.jpg Image003.jpg Image004.jpg
Image033.jpg Image034.jpg Image035.jpg Image036.jpg
Image037.jpg Image038.jpg Image039.jpg Image040.jpg
Image041.jpg Image042.jpg Image043.jpg Image044.jpg

© Äventyrslägret | www.aventyrslager.se | info@aventyrslager.se | Made by Palmary Productions